Per 5 maart sluit de post in het Gezondheidscentrum De Waluwe in Zaltbommel om te verkassen naar Gelre’s End in Hedel. Lange tijd was het plan om bij nieuwbouwplannen bij het oude American Roadhouse aan de Van Heemstraweg aan te sluiten. Hier komen onder meer huurwoningen, koopwoningen en een zorgcentrum.

Volgens de regiomanager van Huisartsenposten Oost-Brabant was er te lang onzekerheid over een nieuwe locatie in Zaltbommel. Uit angst om zonder een goede locatie te zitten, koos de post eieren voor zijn geld en besloot om naar Hedel te verhuizen.

“ Over vijf jaar conclude­ren ze dat er veel minder gebruik wordt gemaakt van de lokale huisartsen­post. ”
Frits van der Schans Fractievoorzitter GroenLinks Zaltbommel

Niet centraal

Raadslid Frits van der Schans (GroenLinks) stelt vraagtekens bij de nieuwe locatie. ,,Gelre’s end heet niet voor niets zo. Hedel is niet echt makkelijk te bereiken, terwijl de huidige locatie heel centraal ligt.’’

Volgens het raadslid had Huisartsenposten Oost-Brabant meer belang moeten hechten aan de ligging van Zaltbommel. ,,Dit lijkt erop alsof het door directieleden en de huisartsen is bepaald, terwijl het om de mening van de patiënten zou moeten draaien. Ik denk dat die met deze verhuizing weinig opschieten.’’

Van der Schans denkt zelfs dat een verhuizing mogelijk het einde van de huisartsenpost kan betekenen. ,,Veel mensen zullen denken: ik rijd net zo graag door naar het Jeroen Bosch-ziekenhuis in Den Bosch. Over vijf jaar concluderen ze dat er veel minder gebruik wordt gemaakt van de lokale huisartsenpost. Wat betekent dat voor het voortbestaan van de lokale post?’’, zegt hij.