WONEN

Om mee te kunnen doen is het essentieel een dak boven je hoofd te hebben. Dit mensenrecht staat onder druk. De wooncrisis heeft ook de Bommelerwaard bereikt. Jongeren kunnen geen huis vinden in onze regio, ouderen vinden het lastig om door te stromen en arbeidsmigranten zijn veel te afhankelijk van hun werkgever. GroenLinks vindt dat er voor iedereen een plek moet zijn om zich thuis te voelen.

SPORT, KUNST & CULTUUR

Sport, kunst en cultuur zijn belangrijk voor een gezonde en leefbare samenleving waarin we echt met elkaar samenleven. Ze verbinden, dagen uit en zorgen dat we fit blijven.

GroenLinks wil dat sport, kunst en cultuur toegankelijk zijn voor iedereen in de Bommelerwaard. De gemeente zorgt ervoor dat verenigingen zichtbaar zijn; ze neemt en ondersteunt  initiatieven waar nodig; zowel financieel als organisatorisch. Daarbij werkt de gemeente samen met anderen om ook mensen die wat ‘verder weg staan’ te betrekken. Immers, sociaal contact, ontmoeting en verbinding zijn het fundament van onze samenleving.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

GroenLinks wil dat iedereen mee kan doen. Inwoners lopen tegen problemen aan die voorkomen kunnen worden, zeker op het gebied van gezondheid en financiën. GroenLinks gelooft in de kracht van preventie en vindt dat de gemeente hierin een sterke leidende rol heeft.

Onze rol in de raad

GroenLinks speelt ondanks het beperkte aantal zetels in de gemeenteraad een belangrijke rol in de gemeenteraden in de Bommelerwaard. We signaleren nieuwe maatschappelijke onderwerpen en zorgen dat ze ook in Maasdriel en Zaltbommel op de raadsagenda komen.

Onze mensen zijn betrokken en deskundig op diverse terreinen en schromen er niet voor om misstanden aan het licht te brengen. Dat is niet altijd een dankbare rol, maar is het wel in lijn met ons streven naar integriteit en onze wens voor het openbreken van de conservatieve bestuursstijl in onze gemeenten.

Voorbeelden