GroenLinks streeft naar een Duurzaam Zaltbommel, sociaal en cultureel met goede zorg en leefbaarheid voor de mensen. En dat moet ook betaalbaar zijn. Dat vergt ander keuzes.
Duurzaam
GroenLinks staat voor een politiek die duurzaam is. Dat betekent dat we het milieu zo min mogelijk belasten en zuinig zijn op de beschikbare bronnen. Dat betekent ook dat we zuinig moeten zijn op de groene ruimte, en niet het landschap ongebreideld moeten volbouwen.
Alleen zo voorkomen we dat toekomstige generaties de gevolgen van onze economische groei moeten betalen. Dus kiezen we voor openbaar vervoer en fiets, voor milieuvriendelijke bedrijvigheid en compact bouwen binnen de bebouwde kom. Door slim beleid en innovatieve toepassingen kunnen ecologie en economie wel degelijk hand in hand gaan. In Zaltbommel is nog een wereld te winnen.
Milieu
De verduurzaming van de glastuinbouw: Omlaag brengen energieverbruik en bestrijdingsmiddelen gebruik. Herstructurering en innovatie gaat voor nieuw vestiging.
Het verplaatsen van Voorden naar de Wildeman is een belangrijke winst. De emissie in de overgangssituatie handhaven op een aanvaardbaar niveau. Na verplaatsing bodemverontreiniging inclusief die van de omwonenden saneren. Invoering van een omgevingsvergunning voor wonen, ruimte en milieu.
De kadastrale scheidingslijn loopt bij sommige omwonenden (midden) door de (zwaar verontreinigde) sloot en niet aan de zijkant. Dus zijn deze omwonenden mede eigenaar van een zwaar verontreinigde slootbodem, waar ze niet om gevraagd hebben. Ook tuintjes zijn verontreinigd. Voor de gemeente een taak om deze mensen te helpen.
– Terugdringen van de hinder en stankoverlast van afvalcontainers in de binnenstad van Zaltbommel door bijvoorbeeld de introductie van ondergrondse vuilcontainers.
– Het gebruik van duurzame energie dient krachtig gestimuleerd te worden. Er worden locaties bij de A2 ontwikkeld voor windmolens.
Verbetering positie fietsers, wandelaars en OV
– De realisatie van de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Zuilichem en Gameren in 2006. Dat de grondverwerving voor het fietspad een normale voorgang is een gotspe. September 2004 was er groen licht van de raad Verdere ontwikkeling van een plan voor financiering van de overige trajecten van de fietsverbinding Brakel naar Zaltbommel dient voorvarend ter hand genomen worden.
– De aanleg van fietsveilige recreatieve fietsroutes (zoals van Zaltbommel naar Loevestein) door de Bommelerwaard.
– Veilige looproute’s naar en in de kern Zaltbommel
– Verbetering van de parkeervoorzieningen aan de rand van de oude binnenstad van Zaltbommel. Een (groot deel) assenkruis in Zaltbommel kan dan autovrij gemaakt worden.
– De financiële toegankelijkheid voor alle burgers dient gegarandeerd te worden bij de ontwikkeling van een aangepast vervoerssysteem in 2007 voor Regiotaxi door veranderende landelijke wetgeving.
Beperken vervuiling en overlast autoverkeer
De groei van het auto- en vrachtverkeer in de Bommelerwaard leidt tot een steeds grotere milieudruk op de luchtkwaliteit, overlast door geluidhinder en onveiligheid in de kernen en het buitengebied. Dit probleem zal verder vergeren als door de uitvoering van Regionaal plan vele hectares glastuinbouw extra gerealiseerd zullen worden. Ook rondom de scholen is men in een vicieuze cirkel terecht gekomen. Vanwege de onveiligheid worden steeds meer kleine kinderen maar met de auto gebracht met als gevolg dan de onveiligheid voor fietsers en wandelaars verder afneemt. Er moeten voortvarend maatregelen genomen worden.
In 2004 is het Verkeerscirculatieplan aangenomen welke het grote aantal verkeersknelpunten in Zaltbommel moest aanpakken. Veel verkeer komt op plaatsen waar het niet behoort te zijn, de automobilist kiest veelal voor de kortste route zonder te weten welke onnodige overlast men veroorzaakt.
– Het verkeerscirculatieplan dient met kracht ter hand genomen worden. Voor de gevaarlijke verkeerssituaties zoals bij de Bergsche Maasdijk, Wellseind en de kruising van de Meidijk en de N322 dienen in 2006 duurzaam opgelost te worden.
– Aanpak van de verkeerscirculatie in de Bommelerwaard. Geen vrachtwagens door de kernen. Geen vrachtverkeer op de dijken. Met de ondernemers dienen afspraken gemaakt te worden over het rijgedrag en de gekozen verkeersroute’s.
Motie:
De raad van de gemeente Zaltbommel in vergadering bijeen op 10 november 2005,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat:
· het college eerder heeft aangegeven dat hij klachten over vrachtverkeer zeer serieus neemt;
van mening, dat:
· het college deze woorden gestand moet doen;
verzoekt het college:
· voor 1 maart 2006 met een Plan van Aanpak te komen voor gedragscodes (routeringen en convenanten over rijgedrag), verkeersmaatregelen en eventueel aanvullend ruimtelijk beleid om de verkeersveiligheid te vergroten en de verkeershinder terug te dringen;
Behoud en versterking Natuur en Landschap
GroenLinks wil meer aandacht en geld voor groen en natuur.
– De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een Nationaal Landschap met cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten. Natuur en landschap dienen verder ontwikkeld te worden. De recreatiemogelijkheden dienen verruimd te worden.
– De gemeente dient bij te dragen in de ontwikkeling van de landschapszone langs de Nieuwendijk in het vroegere inundatiegebied in combinatie met de restauratie van de batterijen en Brakel en de restauratie van het Mansferdergemaal en het sluisje bij Poederoijen.
– In de actualisatie van het bestemmingsplan Buitengebied dienen landschapswaarden en ecologische zones versterkt te worden. Invoering van een “natuurtoets”. Bij ingrepen in het landschap voor huizenbouw en bedrijventerreinen en glastuinbouw dient er natuurcompensatie plaats te vinden en wel op basis van objectieve criteria en duidelijke maatstaven; niet het bekende randje schaamgroen. Een dergelijke “natuurtoets” en de daarbij behorende compensatie moet standaard in elk bestemmingsplan worden meegenomen.
– Landschappelijke inpassing van kassen moet serieus ter hand genomen worden. Veel vertrouwen in de uitvoeringsorganisatie die de komst van nieuw glas in nieuwe banen moet lijnen is er niet. Kassen moesten met groen met een maximale hoogte van 60 cm ingepakt ingepast worden. Het was de wethouder ontgaan. In zijn antwoord schreef het college dat de nieuwe kassen inderdaad wat beter ingepast moeten worden, mits het de onderneming niet schaadt. Dan weet ik hoe laat het is. Kan de wethouder een kas aanwijzen die landschappelijk is ingepast, toch een van de randvoorwaarden van het Regionaal Plan.
Sociaal en solidair
GroenLinks staat voor een sociale en solidaire samenleving, waarin welvaart en middelen eerlijk verdeeld worden. Een eerlijke verdeling op wereldschaal, maar ook op lokaal niveau.
Werk en stage
- Het is een merkwaardig fenomeen in Zaltbommel dat veel mensen langs de kant staan en geen werk kunnen vinden terwijl vele busjes van ver komen met werknemers die bereid zijn tegen afbraakinkomens te komen werken.
- Er is groot probleem onder Marokkaanse jongeren om aan een stageplaats te komen. Hoe kunnen ze nu ooit aan werk komen als ze niet eens stage kunnen lopen.
- GroenLinks vindt dat de gemeente het initiatief moet nemen om deze situatie te verbeteren. De gemeente kan zelf het goede voorbeeld nemen door het personeelsbestand een weerspiegeling te laten zijn van de bevolkingsopbouw.
De raad van de gemeente Zaltbommel in vergadering bijeen op 10 november 2005,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat:
· in de praktijk Marokkaanse jongens en meisjes achtergesteld worden bij het verkrijgen van een stageplaats;
· dit een slechte zaak is voor de motivatie en integratie van Marokkaanse jongeren in de samenleving;
van mening, dat:
· discriminatie op grond van geloofsovertuiging of afkomst doorbroken moet worden;
· de gemeente hier zelf een voorbeeldfunctie heeft;
roept het college op:
· om scholen en bedrijfsleven met elkaar in contact te brengen en te stimuleren dat er voldoende stageplekken voor alle jongeren komen;
en gaat over tot de orde van de dag.
Wonen
- Wonen is een basisbehoefte. Voor alle lagen van de bevolking moeten goede betaalbare woningen beschikbaar zijn. Op dit moment stagneert de doorstroom. Het college moet zich actief inzetten voor meer betaalbare woningen voor jongeren, alleenstaanden, starters, ouderen en mensen met een handicap. Er moeten afspraken met woningcorporaties hierover gemaakt worden.
- Positief over de bouw van sociale woningbouw in de Waluwe. GroenLinks wil dat tenminste 40% procent van het woningenarsenaal bestaat uit sociale woningbouw.
- Gemengde bebouwing wordt bevorderd: goedkoop en duur, koop en huur door elkaar. Goed voorbeeld is de Vergt. Een kwaliteitsinjectie van de wijk.
Zorg en leefbaarheid
Op het gebied van Zorg en Welzijn is de komende jaren veel aandacht nodig voor de invoering en verdere uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De wet kent de gemeente een belangrijke regierol toe. GroenLinks wil dat de gemeente dit voortvarend oppakt. De invoering van de wet wordt problematisch, als de rijksoverheid te weinig geld beschikbaar stelt. Kwetsbare groepen mogen niet kind van de rekening te worden. Er wordt zwaar geleund op mantelzorg onder het mom van de eigen verantwoordelijkheid van de burger.
Het ontwikkelen en ondersteunen van vrijwilligersprojecten en de verbetering van de ondersteuning van mantelzorgers is een belangrijke zaak daarbij. Er moeten garanties komen voor WVG voorzieningen.
De leefbaarheid en veiligheid zijn belangrijke waarden voor alle inwoners. Dat begint in de wijk of de kleine kern. Voldoende voorzieningen en sociale cohesie zijn belangijke randvoorwaarden. Mensen moeten elkaar kunnen ontmoeten in dorpshuizen of wijkvoorzieningen.
De ontwikkeling van een goed jongerenbeleid blijft tobben. De jongeren van de jongernraad worden van het kast je naar de muur gestuurd en niet goed begeleid. Wil het een succes worden en representatief voor de jongeren van Zaltbommel kunnen functioneren dienen ze een eigen ruimte te hebben en adequaat gefaciliteerd worden door de gemeente en ondersteund door een jongerenopbouwwerker.
Met de hangplekken is begin gemaakt. Er wordt allang over een trapveldje in de Vergt gesproken, maar er zit nog weinig schot in. In de Bossche poort dient een eigen ruimte voor jongeren annex oefenruimte voor muziekbeoefening (poppodium).
GroenLinks vindt het belangrijk dat burgers zeggenschap over en verantwoordelijkheid voor hun leefomgeving hebben. Dat betekent dat er veel zaken op wijkniveau of niveau van een kleine kern aangepakt kan en moet worden.
Door het (laten) organiseren van burgers in wijkraden of een kern, het instellen van integrale overleggen (met wijkraad, welzijnsinstelling, ondernemersvereniging en woningcorporaties) en het ondersteunen van zelforganisaties, kan interactieve besluitvorming vorm krijgen. De gemeente moet dergelijke contacten stimuleren en faciliteren. Door het beschikbaar stellen van wijk- of kernbudgetten, kunnen bewoners ook zelf problemen aanpakken in hun directe omgeving. Bijvoorbeeld voor het onderhouden en schoonmaken van de eigen buurt en het zelf verbeteren van de groenvoorzieningen.
Bij plannen moet de gemeente mensen vanaf het begin betrekken bij het probleem en de mogelijke oplossingen. Niets is zo frustrerend als op een inspraakavond een totaal afgerond en uitgewerkt plan voor je wijk gepresenteerd te krijgen waarin hoogstens nog een stoeptegel verlegd kan worden. Door een interactieve besluitvorming is niet alleen het draagvlak groter, maar ook de kans dat het beleid daadwerkelijk een goede oplossing voor bestaande problemen is.
Een stad met allure, wat Zaltbommel zich graag noemt verdient cultureel beleid wat daarbij hoort. Het realiseren van het Bossche Poort project in de kern Zaltbommel is daarvoor een belangrijke voorwaarde. In dit multifunctionele gebouw dient ruimte te zijn een diversiteit aan sociaal-culturele instellingen, waaronder de bibliotheek en/of welzijnsinstellingen. De kleine kernen mogen wat dat betreft het voorzieningenniveau echter niet vergeten worden. De dorpshuizen verdienen een betere financiële basis om adequaat te kunnen functioneren. De openbare bibliotheek in Aalst en het aanbod van bibliobussen in de overige kernen dient behouden te blijven. Het is merkwaardig dat straks er geweldig sociaal cultureel centrum is, waar veel (provinciaal) geld in wordt gestopt, maar het muziekonderwijs is de nek omgedraaid. Weer 30.000 euro verdiend. Waarom college. Waarom niet een bureautje minder.
Preventie voor repressie
Criminaliteit en (het gevoel van) onveiligheid vormen een groot probleem. Om hier echt iets aan te doen, moet er op verschillende fronten meer gebeuren. Alleen meer politie en hogere straffen kunnen dit probleem niet oplossen. GroenLinks verzet zich tegen een eenzijdige nadruk op repressie. GroenLinks wil meer aandacht voor het voorkomen van ellende. Het bestrijden van criminaliteit begint met preventie en voorlichting.
Door bewoners met elkaar in contact te brengen, door hen daadwerkelijk invloed op hun omgeving te geven, door het instellen van 'buurtvaders', wijkagenten en wijkbeheerders en door het stimuleren van bedrijvigheid en winkeleconomie in de wijk, wordt de leefbaarheid en de veiligheid groter.
Goede afspraken met woningcorporaties, politie, welzijnsorganisatie en bewoners over onderhoud en beheer en een actief toezicht op naleving van regels en bestrijding van overlast, dragen bij aan een veilige, schone omgeving.
Als het toch fout gaat, moeten politie en justitie natuurlijk optreden. Met name in buurten en keren waar het onveiligheidgevoel sterk is, is het van belang dat het gevoel van veiligheid door gericht preventief en indien nodig repressief beleid wordt vergroot. GroenLinks is terughoudend tegen maatregelen die ingrijpen in de privé-sfeer, zoals.
GroenLinks wil af van het ‘wij-zij’-denken langs etnische en religieuze lijnen. Groepen die zich van de samenleving dreigen af te wenden, moeten we niet onderdrukken maar juist er bij halen. Mensen moeten worden gezien als individuen met een eigen verantwoordelijkheid, en niet als medeverantwoordelijk voor problemen bij de hele groep.
Het integratiebeleid is na het bruusk stopzetten van de subsidie eind 2004 voor het Vrouwencentrum in een nieuw voorzichtig vaarwater gekomen. Er ligt een goede notitie integratiebeleid waar op verder gebouwd dient te worden. GroenLinks kiest voor een integrale aanpak die start bij de vroegschoolse opvang en loopt via sociale activering tot het stimuleren van integratie en gelijke kansen in werk, sport, wijk en maatschappij.
De begroting en de vragen
De begroting een grote puzzle een soort golfslagbad. Door onderuitputting Rentekosten naar beneden voordeel 400.000 euro. Voor het abusievelijk ramen van sociale lasten voor wethouders 71.300 afgeraamd. Meer oefenen van de brandweer door extra eisen van het rijk 20.000 euro erbij. Een ander soort communicatieplan 10.640 nadeel
Integrale veiligheid
+ 12.000 euro handhaving en toezicht, beter besteden aan 12 x wijk of kernenbudget om iets te doen wat de sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid ten goede komt.
Hollandse Waterlinie
+ 50.000 euro zeer goede investering om andere budgetten los te maken voor natuurontwikkeling
Bodemverontreiniging gasfabriek
+ 30.000 euro positief, budget milieu, andere jaren 1 FTE voor van Voorden. Monitoring op de uitstoot, burger helpen met hun claim voor verontreiniging.
Capaciteit ro aframen budget uitvoeringsorganisatie + ambtelijke inzet.
+ 160.000 euro
Welzijn – 50.000 euro
Gebouwenbeheerplan
+ 25.000 euro erbij , tekort blijft 26.000
Reorganisatie
1.000.000 euro. Voorziening
Positief de besparing duurzaam inkopen: 36.000 euro.
De gemeente gaat samen met andere gemeenten in de Regio Rivierenland inkopen. Hierdoor ontstaan efficiencyvoordelen en zijn kwantumkortingen mogelijk..
De gemeente kijkt kritisch naar de inhuur van externe deskundigheden. Dit is peperduur en vaak nauwelijks nodig. Er moet per afdeling een maximumplafond aangesteld worden. Hoeveel geld is er uitgegeven aan bureaus, ik kon het niet vinden in de begroting.
Op de vaak ontsierende reclame-uitingen in de binnenstad dient een heffing te komen.
Samenvattend ik vind het rommeltje. Er is een weinig bindende visie, het wordt tijd dat er verkiezingen komen.
Wilfried Romp / GroenLinks
10 november 2005