Algemene beschouwingen 2013 door Hellen Sluiter, 3. sociaal-culturele domein

Opmerkingen met betrekking tot het sociaal-culturele domein
Er zijn drie grote bewegingen zichtbaar in de organisatie van overheidstaken:

1.    Dienstverlening zo dicht mogelijk bij de burger en dus zijn gemeenten vaak de aangewezen overheidslaag.
2.    Taakverzwaring en gelijktijdig een korting op de budgetten, gecombineerd met de gevolgen van de financiële crisis.
3.    Schaalvergroting.

 

Dit kabinet gaat uit van gemeenten met minimaal 100.000 inwoners. Daardoor denkt men het financiële draagvlak te vergroten, waardoor voorzieningen in stand  kunnen blijven en de nodige deskundigheid aangetrokken kan worden.
GroenLinks ziet voordelen in gemeentelijke schaalvergroting om voorzieningen op peil te houden. Tegelijkertijd moeten we onze ogen niet sluiten voor de nadelen hiervan, zoals het gevaar dat de identiteit van de kernen nog meer onder druk komt te staan.
De lijn die dit college kiest voor de wijk- en dorpsgerichte aanpak wordt dan ook ondersteund.

We hebben wel zorgen over het voortbestaan van verenigingen en welzijnsorganisaties. We pleiten heus niet voor het subsidiëren van een breiclub. Verenigingen hebben wel een belangrijke functie in onze dorpen en de kern Zaltbommel. Wij zijn het dan ook niet eens met het gestelde onder het Thema Voorzieningen, waarin staat dat het totale subsidiebeleid van de gemeente omgevormd wordt tot een meetbaar prestatiegericht systeem. Wij twijfelen ernstig aan de uitvoering van dit systeem. Immers lang niet alle prestaties zijn meetbaar en er worden dan indicatoren met de haren erbij gesleept, is de ervaring inmiddels uit het bedrijfsleven.
U stelt  in de programmabegroting dat het bijdragen aan het welzijn en de welvaart in onze gemeente voorop staat. U stelt ook dat initiatieven en projecten die leiden tot meer welzijn actief ondersteund zullen worden. Dit zien we als een belofte.
We missen echter een samenhangende visie van dit college. Er worden teveel beslissingen ingegeven vanuit de financieel economische invalshoek. Kwaliteit van leven heeft ook te maken met goede sociale structuren en goede voorzieningen op het terrein van zorg en welzijn.
In onze ogen heeft de gemeente hierin een belangrijke rol en dient zij te zorgen voor structuur en verbinding. Alle kaarten worden gezet op de combinatiefunctionarissen en de verschillende brede scholen. Zij kunnen echter pas goed functioneren als de overkoepelende structuur duidelijk is en gewaarborgd is.

De gemeente ziet, gelukkig, een meerwaarde in de nauwe samenwerking van welzijnsinstellingen. Er staat in de programmabegroting dat deze nieuwe welzijnsinstelling of welzijnskoepel in 2014 operationeel moet zijn. Ik vind dat rijkelijk laat en er wordt al jaren over gesproken. Daarbij is een gezamenlijke ruimte of accommodatie onontbeerlijk: gebruik maken van dezelfde faciliteiten, energiebesparing, een laagdrempelig inlooppunt, minder mankracht zijn allemaal voordelen die hiermee samenhangen.
Natuurlijk, de verschillende organisaties zullen zelf ook met voorstellen moeten komen en actief moeten meewerken. Ze hebben zelf ook ideeën, maar iemand moet de kar trekken.
Wij vragen het college de regie op zich te nemen en spoedig te komen met een integraal beleid en een samenhangend actieplan. Het inzetten op accommodatiebeleid is een flinke stap in de goede richting.