Toespraak van wethouder Wilfried Romp bij het sluiten van de bestuursovereenkomst energiebesparing gebouwde omgeving op 3 december 2009 te Bruchem.
Er is lang aan gewerkt en het leek erop dat de kredietcrisis roet in het eten zou gooien, maar het is ervan gekomen: een bestuursovereenkomst energiebesparing gebouwde omgeving.
De gemeente Zaltbommel voert een actief klimaatbeleid. In het kader van de zogenaamde SLOK - regeling (Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven) heeft de gemeente een prestatiekaart opgesteld, waarin ze zichzelf de ambitie oplegt om diverse activiteiten omtrent energiebesparing te realiseren. Eén van de acties die de gemeente zich met dit actieve beleid heeft opgelegd, is het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties Woonlinie en De Vijf gemeenten. De prestatieafspraken betreffen energiebesparing binnen de woningvoorraad.
Het maken van prestatieafspraken met de corporaties komt niet uit de lucht vallen. Juist binnen de gebouwde omgeving is veel te winnen aan duurzaamheid en energiebesparing. De gebouwde omgeving (kantoren en woningen) is verantwoordelijk voor 35% (60 miljoen ton) van de totale CO2 uitstoot in Nederland. Binnen de gebouwde omgeving veroorzaken woningen 53% van de uitstoot.
Bovendien is hier relatief eenvoudig op te besparen. Er zijn voldoende rendabele en bewezen technieken voorhanden om hier fors op te besparen. Denk bijvoorbeeld aan het isoleren van woningen van voor 1980, plaatsen van isolerende beglazing en Hr-ketels.
Daarnaast hebben ook woningcorporaties belang bij energiebesparing. De primaire doelstelling van iedere sociale verhuurder is ten slotte het voorzien in betaalbare huisvesting voor de doelgroep met een smalle beurs. De energieprijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Zelfs zoveel dat, in energetisch slechte woningen er een scheve verhouding ontstaat tussen de netto huur en de energierekening. De energierekening dreigt langzaam hoger te worden dan de huur. Juist de benoemde doelgroep is hiervoor extra kwetsbaar. Bovendien hebben de gemeente en de corporaties als maatschappelijke organisaties “de plicht” om klimaatverandering en duurzaamheid serieus te nemen.
Om te komen tot realistische en gedragen doelen zijn alle partijen uitvoerig met elkaar in gesprek gegaan. Hierdoor heeft een ieder oog en begrip gekregen voor elkaars belangen en uitdagingen. Alle partijen onderstrepen het belang van energiebesparing en duurzaamheid. Bovendien geeft een afspraak voor de lange termijn (2009 - 2020) de mogelijkheid om er beleid op te formuleren. Partijen weten waar ze aan toe zijn en kunnen daar naar handelen. Dit schept duidelijkheid en plaatst de thema’s energiebesparing en duurzaamheid buiten de invloed van de politieke cyclus.
Besparingsdoelstellingen
In de periode 2009 - 2020 streven de corporaties naar een CO2 reductie van 20% ten opzichte van het peiljaar 2008 in de woningvoorraad van corporaties. Bij renovatie wordt gestreefd naar energielabel B of ten minste 2 labelsprongen. Bij nieuwbouw wordt ernaar gestreefd de actuele Energieprestatie coëfficiënt (EPC) met 10% te verlagen Dat betekent dat er 10% minder energie nodig is voor het verwarmen of koelen van het binnenklimaat, het warm tapwater en de verlichting van de woning. De energieprestatie gaat niet over het overige huishoudelijk energiegebruik zoals nodig voor koken, wassen, koelkast, en andere apparatuur.
Inspanningen van de gemeente:
1. De gemeente zet haar actieve klimaatbeleid voort;
2. De gemeente heeft een voorbeeldrol om te komen tot een CO2 reductie van 20%. Dit betekent dat energiebesparing en duurzaamheid een aantoonbaar aandachtspunt zijn binnen de eigen gebouwen van de gemeente.
3. De gemeente zet haar inwoners aan tot energiebesparing. De gemeente kiest hiervoor een passend instrumentarium;
4. De gemeente maakt geen onderscheid in eisen en wensen tussen de corporaties en andere partijen. Voor iedere (commerciële) partij gelden dezelfde doelstellingen.
5. Waar mogelijk zal de gemeente de corporaties ondersteunen met kennis en kunde bij het realiseren van projecten. Per project zal de gemeente een afweging maken of ondersteuning wenselijk en haalbaar is.
6. De gemeente laat een “duurzame energie scan” opstellen. Hiermee worden de mogelijkheden voor toepassing van duurzame energie binnen de gemeentegrenzen in generieke zin aangetoond; Binnen de duurzame energie scan is speciale aandacht voor de technische en juridische mogelijkheden voor Warmte Koude Opslag systemen. De mogelijkheden hiervoor worden specifiek in kaart gebracht;
7. De gemeente hanteert bij het bepalen van de kernvoorraad de woonlasten van woningen in plaats van alleen de hoogte van de huur.
8. Gemeente zal mogelijke subsidies voor duurzaam bouwen geheel door sluizen aan de corporaties.
9. Eventuele overige subsidies met betrekking tot energiebesparing en/of aanvragen daarvoor zal gemeente zich uiterst inspannen.
Voorbeeldrol van Dick Vizee
We zijn vandaag te gast bij Dick Vizee. Dat is niet zomaar. Dick is een voorloper op het terrein van energiebesparing. Hij doet dit middel van 21 Suntech zonnepanelen. Dat zijn er toch twee meer dan de gemeente. Dus in Bruchem staat het gebouw met de meeste zonnepanelen. Ere wie ere toekomt. Veel bewondering voor, komt een hoop bij kijken. En het is ondanks alle subsidieregelingen een flinke investering.
Als gemeente gaan we volgend jaar nadrukkelijk aan de slag om te stimuleren dat er meer van dergelijke initiatieven komen. Helaas zijn onze financiële mogelijkheden beperkt, maar we willen wel een kennisnetwerk ontwikkelen waarin burgers en gemeente elkaar kunnen ondersteunen. Hetzelfde willen we gaan doen met bedrijven en kantoren. Kennis delen en initiatieven (subsidieaanvragen) ondersteunen.
Maar nu eerst deze belangrijke stap in het klimaatbeleid. De bestuursovereenkomst energiebesparing gebouwde omgeving.